LEGE nr. 10 din 18 ianuarie 1995 privind calitatea în construcţii
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Calitatea
construcţiilor este rezultanta totalităţii performanţelor de comportare a
acestora în exploatare, în scopul satisfacerii, pe întreaga durată de
existenţă, a exigenţelor utilizatorilor şi colectivităţilor.
Exigenţele
privind calitatea instalaţiilor şi a echipamentelor tehnologice de
producţie se stabilesc şi se realizează pe bază de reglementări
specifice fiecărui domeniu de activitate.
Art. 2
Prevederile
prezentei legi se aplică construcţiilor de orice categorie şi
instalaţiilor aferente acestora - indiferent de forma de proprietate sau
destinaţie - denumite în continuare construcţii, precum şi lucrărilor
de modernizare, modificare, transformare, consolidare şi de reparaţii
ale acestora.
Sunt
exceptate clădirile pentru locuinţe cu parter şi parter plus un etaj şi
anexele gospodăreşti situate în mediul rural şi în satele ce aparţin
oraşelor, precum şi construcţiile provizorii.
Art. 3
Prin
prezenta lege se instituie sistemul calităţii în construcţii, care să
conducă la realizarea şi exploatarea unor construcţii de calitate
corespunzătoare, în scopul protejării vieţii oamenilor, a bunurilor
acestora, a societăţii şi a mediului înconjurător.
Art. 4
Sistemul
calităţii în construcţii se aplică în mod diferenţiat în funcţie de
categoriile de importanţă ale construcţiilor, conform regulamentelor şi
procedurilor de aplicare a fiecărei componente a sistemului.
Clasificarea
în categorii de importanţă a construcţiilor se face în funcţie de
complexitate, destinaţie, mod de utilizare, grad de risc sub aspectul
siguranţei, precum şi după considerente economice.
Art. 5
Pentru
obţinerea unor construcţii de calitate corespunzătoare sunt obligatorii
realizarea şi menţinerea, pe întreaga durată de existenţă a
construcţiilor, a următoarelor cerinţe:
a)rezistenţă şi stabilitate;
b)siguranţă în exploatare;
c)siguranţă la foc;
d)igienă, sănătatea oamenilor, refacerea şi protecţia mediului;
e)izolaţie termică, hidrofugă şi economie de energie;
f)protecţie împotriva zgomotului.
Art. 6
Obligaţiile
prevăzute la articolul precedent revin factorilor implicaţi în
conceperea, realizarea şi exploatarea construcţiilor, precum şi în
postutilizarea lor, potrivit responsabilităţilor fiecăruia.
Aceşti
factori sunt: investitorii, cercetătorii, proiectanţii, verificatorii de
proiecte, fabricanţii şi furnizorii de produse pentru construcţii,
executanţii, proprietarii, utilizatorii, responsabilii tehnici cu
execuţia, experţii tehnici, precum şi autorităţile publice şi
asociaţiile profesionale de profil.
Art. 7
În
contractele care se încheie ori, după caz, în dispoziţiile sau în
autorizaţiile ce se emit, factorii prevăzuţi la articolul precedent sunt
obligaţi să înscrie clauzele referitoare la nivelul de calitate al
construcţiilor, corespunzătoare cerinţelor, precum şi garanţiile
materiale şi alte prevederi, care să conducă la realizarea acestor
clauze.
În
contracte nu se pot înscrie niveluri şi cerinţe, referitoare la
calitate, inferioare reglementărilor în vigoare, cu privire la cerinţele
prevăzute la art. 5.
CAPITOLUL II:Sistemul calităţii în construcţii
Art. 8
Sistemul
calităţii în construcţii reprezintă ansamblul de structuri
organizatorice, responsabilităţi, regulamente, proceduri şi mijloace,
care concură la realizarea calităţii construcţiilor în toate etapele de
concepere, realizare, exploatare şi postutilizare a acestora.
Art. 9
Sistemul calităţii în construcţii se compune din:
a)reglementările tehnice în construcţii:
b)calitatea produselor folosite la realizarea construcţiilor;
c)agrementele tehnice pentru noi produse şi procedee;
d)verificarea proiectelor, a execuţiei lucrărilor şi expertizarea proiectelor şi a construcţiilor;
e)conducerea şi asigurarea calităţii în construcţii;
f)autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii;
g)activitatea metrologică în construcţii;
h)recepţia construcţiilor;
i)comportarea în exploatare şi intervenţii în timp;
j)postutilizarea construcţiilor;
k)controlul de stat al calităţii în construcţii.
Art. 10
Reglementările
tehnice se stabilesc prin regulamente şi proceduri şi au ca obiect
concepţia, calculul şi alcătuirea, execuţia şi exploatarea
construcţiilor. Prin reglementările tehnice se stabilesc, în principal,
condiţiile minime de calitate cerute construcţiilor, produselor şi
procedeelor utilizate în construcţii, precum şi modul de determinare şi
de verificare a acestora.
Art. 11
Certificarea
calităţii produselor folosite în construcţii se efectuează prin grija
producătorului, în conformitate cu metodologia şi procedurile stabilite
pe baza legii.
La
lucrările de construcţii se interzice folosirea de produse fără
certificarea calităţii lor, care trebuie să asigure nivelul de calitate
corespunzător cerinţelor.
Art. 12
Agrementele
tehnice pentru produse, procedee şi echipamente noi în construcţii
stabilesc, în condiţiile prezentei legi, aptitudinea de utilizare,
condiţiile de fabricaţie, de transport, de depozitare, de punere în
operă şi de întreţinerea a acestora.
La
lucrările de construcţii care trebuie să asigure nivelul de calitate
conform cerinţelor se vor folosi produse, procedee şi echipamente
tradiţionale, precum şi altele noi pentru care există agremente tehnice
corespunzătoare.
Art. 13
Verificarea
proiectelor pentru execuţia construcţiilor, în ceea ce priveşte
respectarea reglementărilor tehnice referitoare la cerinţe, se va face
numai de către specialişti verificatori de proiecte atestaţi, alţii
decât specialiştii elaboratori ai proiectelor.
Se interzice aplicarea proiectelor şi a detaliilor de execuţie neverificate în condiţiile alineatului precedent.
Verificarea
calităţii execuţiei construcţiilor este obligatorie şi se efectuează de
către investitori prin diriginţi de specialitate sau prin agenţi
economici de consultanţă specializaţi.
Expertizele tehnice ale proiectelor şi construcţiilor se efectuează numai de către experţi tehnici atestaţi.
Art. 14
Conducerea
şi asigurarea calităţii în construcţii constituie obligaţia tuturor
factorilor care participă la conceperea, realizarea şi exploatarea
construcţiilor şi implică o strategie adecvată şi măsuri specifice
pentru garantarea calităţii acestora.
Agenţii
economici care execută lucrări de construcţii asigură nivelul de
calitate corespunzător cerinţelor, prin personal propriu şi responsabili
tehnici cu execuţia atestaţi, precum şi printr-un sistem propriu
conceput şi realizat.
Art. 15
Autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercări în construcţii se fac în conformitate cu prevederile legale.
Art. 16
Asigurarea
activităţii metrologice în construcţii se realizează conform
prevederilor legale privind etalonarea, verificarea şi menţinerea în
stare de funcţionare a mijloacelor de măsurare şi control utilizate în
acest domeniu.
Art. 17
Recepţia
construcţiilor constituie certificarea realizării acestora pe baza
examinării lor nemijlocite, în conformitate cu documentaţia de execuţie
şi cu documentele cuprinse în cartea tehnică a construcţiei.
Cartea
tehnică a construcţiei cuprinde documentaţia de execuţie şi documente
privitoare la realizarea şi exploatarea acesteia. Ea se întocmeşte prin
grija investitorului şi se predă proprietarului construcţiei, care are
obligaţia să o păstreze şi să o completeze la zi; prevederile din cartea
tehnică a construcţiei referitoare la exploatare sunt obligatorii
pentru proprietar şi utilizator.
Recepţia
construcţiilor se face de către investitor - proprietar, în prezenţa
proiectantului şi a executantului şi/sau reprezentanţilor de
specialitate, legal desemnaţi de aceştia.
Art. 18
Urmărirea
comportării în exploatare a construcţiilor se face pe toată durata de
existenţă a acestora şi cuprinde ansamblul de activităţi privind
examinarea directă sau investigarea cu mijloace de observare şi măsurare
specifice, în scopul menţinerii cerinţelor.
Intervenţiile
la construcţiile existente se referă la lucrări de reconstruire,
consolidare, transformare, extindere, desfiinţare parţială, precum şi la
lucrări de reparaţii, care se fac numai pe baza unui proiect avizat de
proiectantul iniţial al clădirii sau a unei expertize tehnice întocmite
de un expert tehnic atestat, şi se consemnează obligatoriu în cartea
tehnică a construcţiei.
Art. 19
Postutilizarea
construcţiilor cuprinde activităţile de dezafectare, demontare şi
demolare a construcţiilor, de recondiţionare şi de refolosire a
elementelor şi a produselor recuperabile, precum şi reciclarea
deşeurilor cu asigurarea protecţiei mediului potrivit legii.
Art. 20
Controlul
de stat al calităţii în construcţii cuprinde inspecţii la investitori,
la unităţile de proiectare, de execuţie, de exploatare şi de
postutilizare a construcţiilor, privind existenţa şi respectarea
sistemului calităţii în construcţii.
Controlul
de stat al calităţii în construcţii se exercită de către Inspecţia de
stat în construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea
teritoriului, care răspunde de executarea controlului statului cu
privire la aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul calităţii
construcţiilor.
CAPITOLUL III:Obligaţii şi răspunderi
Secţiunea 1:Obligaţii şi răspunderi ale investitorilor
Art. 21
Investitorii
sunt persoane fizice sau juridice care finanţează şi realizează
investiţii sau intervenţii la construcţiile existente în sensul legii şi
au următoarele obligaţii principale referitoare la calitatea
construcţiilor:
a)stabilirea
nivelului calitativ ce trebuie realizat prin proiectare şi execuţie pe
baza reglementărilor tehnice, precum şi a studiilor şi cercetărilor
efectuate;
b)obţinerea acordurilor şi a avizelor prevăzute de lege, precum şi a autorizaţiei de construire;
c)asigurarea verificării proiectelor prin specialişti verificatori de proiecte atestaţi;
d)asigurarea
verificării execuţiei corecte a lucrărilor de construcţii prin
diriginţi de specialitate sau agenţi economici de consultanţă
specializaţi, pe tot parcursul lucrărilor;
e)acţionarea
în vederea soluţionării neconformităţilor, a defectelor apărute pe
parcursul execuţiei lucrărilor, precum şi a deficienţelor proiectelor;
f)asigurarea recepţiei lucrărilor de construcţii la terminarea lucrărilor şi la expirarea perioadei de garanţie;
g)întocmirea cărţii tehnice a construcţiei şi predarea acesteia către proprietar;
h)expertizarea
construcţiilor de către experţi tehnici atestaţi, în situaţiile în care
la aceste construcţii se execută lucrări de natura celor prevăzute la
art. 18 alin. 2 al prezentei legi.
Secţiunea 2:Obligaţii şi răspunderi ale proiectanţilor
Art. 22
Proiectanţii de construcţii răspund de îndeplinirea următoarelor obligaţii principale referitoare la calitatea construcţiilor:
a)precizarea prin proiect a categoriei de importanţă a construcţiei;
b)asigurarea
prin proiecte şi detalii de execuţie a nivelului de calitate
corespunzător cerinţelor, cu respectarea reglementărilor tehnice şi a
clauzelor contractuale;
c)prezentarea
proiectelor elaborate în faţa specialiştilor verificatori de proiecte
atestaţi, stabiliţi de către investitor, precum şi soluţionarea
neconformităţilor şi neconcordanţelor semnalate;
d)elaborarea
caietelor de sarcini, a instrucţiunilor tehnice privind execuţia
lucrărilor, exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile, precum şi, după
caz, a proiectelor de urmărire privind comportarea în timp a
construcţiilor. Documentaţia privind postutilizarea construcţiilor se
efectuează numai la solicitarea proprietarului;
e)stabilirea,
prin proiect, a fazelor de execuţie determinate pentru lucrările
aferente cerinţelor şi participarea pe şantier la verificările de
calitate legate de acestea;
f)stabilirea
modului de tratare a defectelor apărute în execuţie, din vina
proiectantului, la construcţiile la care trebuie să asigure nivelul de
calitate corespunzător cerinţelor, precum şi urmărirea aplicării pe
şantier a soluţiilor adoptate, după însuşirea acestora de către
specialişti verificatori de proiecte atestaţi, la cererea
investitorului;
g)participarea la întocmirea cărţii tehnice a construcţiei şi la recepţia lucrărilor executate.
Secţiunea 3:Obligaţii şi răspunderi ale executanţilor
Art. 23
Executantul lucrărilor de construcţii are următoarele obligaţii principale:
a)sesizarea investitorilor asupra neconformităţilor şi neconcordanţelor constatate în proiecte, în vederea soluţionării;
b)începerea
execuţiei lucrărilor numai la construcţii autorizate în condiţiile
legii şi numai pe bază şi în conformitate cu proiecte verificate de
specialişti atestaţi;
c)asigurarea
nivelului de calitate corespunzător cerinţelor printr-un sistem propriu
de calitate conceput şi realizat prin personal propriu, cu responsabili
tehnici cu execuţia atestaţi;
d)convocarea
factorilor care trebuie să participe la verificarea lucrărilor ajunse
în faze determinante ale execuţiei şi asigurarea condiţiilor necesare
efectuării acestora, în scopul obţinerii acordului de continuare a
lucrărilor;
e)soluţionarea
neconformităţilor, a defectelor şi a neconcordanţelor apărute în fazele
de execuţie, numai pe baza soluţiilor stabilite de proiectant cu
acordul investitorului;
f)utilizarea
în execuţia lucrărilor numai a produselor şi a procedeelor prevăzute în
proiect, certificate sau pentru care există agremente tehnice, care
conduc la realizarea cerinţelor, precum şi gestionarea probelor-martor;
înlocuirea produselor şi a procedeelor prevăzute în proiect cu altele
care îndeplinesc condiţiile precizate şi numai pe baza soluţiilor
stabilite de proiectanţi cu acordul investitorului;
g)respectarea proiectelor şi a detaliilor de execuţie pentru realizarea nivelului de calitate corespunzător cerinţelor;
h)sesizarea,
în termen de 24 de ore, a Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări
publice, urbanism şi amenajarea teritoriului în cazul producerii unor
accidente tehnice în timpul execuţiei lucrărilor;
i)supunerea
la recepţie numai a construcţiilor care corespund cerinţelor de
calitate şi pentru care a predat investitorului documentele necesare
întocmirii cărţii tehnice a construcţiei;
j)aducerea
la îndeplinire, la termenele stabilite, a măsurilor dispuse prin actele
de control sau prin documentele de recepţie a lucrărilor de
construcţii;
k)remedierea,
pe propria cheltuială, a defectelor calitative apărute din vina sa,
atât în perioada de execuţie, cât şi în perioada de garanţie stabilită
potrivit legii;
l)readucerea terenurilor ocupate temporar la starea lor iniţială, la terminarea execuţiei lucrărilor;
m)stabilirea
răspunderilor tuturor participanţilor la procesul de producţie -
factori de răspundere, colaboratori, subcontractanţi - în conformitate
cu sistemul propriu de asigurare a calităţii adoptat şi cu prevederile
legale în vigoare.
Secţiunea 4:Obligaţii
şi răspunderi ale specialiştilor verificatori de proiecte, ale
responsabililor tehnici cu execuţia şi ale experţilor tehnici, atestaţi
Art. 24
Specialiştii
verificatori de proiecte atestaţi răspund în mod solidar cu
proiectantul în ceea ce priveşte asigurarea nivelului de calitate
corespunzător cerinţelor proiectului.
Responsabilii
tehnici cu execuţia atestaţi răspund, conform atribuţiilor ce le revin,
pentru realizarea nivelului de calitate corespunzător cerinţelor, la
lucrările de construcţii pentru care sunt angajaţi.
Experţii
tehnici atestaţi, angajaţi pentru expertizarea unor proiecte, lucrări
de construcţii sau construcţii aflate în exploatare, răspund pentru
soluţiile date.
Obligaţiile specialiştilor atestaţi se stabilesc prin regulamente de aplicare a legii.
Secţiunea 5:Obligaţii şi răspunderi ale proprietarilor construcţiilor
Art. 25
Proprietarii construcţiilor au următoarele obligaţii principale:
a)efectuarea
la timp a lucrărilor de întreţinere şi de reparaţii care le revin,
prevăzute conform normelor legale în cartea tehnică a construcţiei şi
rezultate din activitatea de urmărire a comportării în timp a
construcţiilor;
b)păstrarea
şi completarea la zi a cărţii tehnice a construcţiei şi predarea
acesteia, la înstrăinarea construcţiei, noului proprietar;
c)asigurarea urmăririi comportării în timp a construcţiilor, conform prevederilor din cartea tehnică şi reglementărilor tehnice;
d)efectuarea,
după caz, de lucrări de reconstruire, consolidare, transformare,
extindere, desfiinţare parţială, precum şi de lucrări de reparaţii ale
construcţiei numai pe bază de proiecte întocmite de către persoane
fizice sau persoane juridice autorizate şi verificate potrivit legii;
e)asigurarea realizării lucrărilor de intervenţii asupra construcţiilor, impuse prin reglementările legale;
f)asigurarea efectuării lucrărilor din etapa de postutilizare a construcţiilor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Secţiunea 6:Obligaţii şi răspunderi ale administratorilor şi ale utilizatorilor construcţiilor
Art. 26
Administratorii şi utilizatorii construcţiilor au următoarele obligaţii principale:
a)folosirea construcţiilor conform instrucţiunilor de exploatare prevăzute în cartea tehnică a construcţiei;
b)efectuarea la timp a lucrărilor de întreţinere şi de reparaţii care le revin conform contractului;
c)efectuarea
de lucrări de intervenţie la construcţia existentă în sensul
prevederilor art. 18 alin. 2, numai cu acordul proprietarului şi cu
respectarea prevederilor legale;
d)efectuarea
urmăririi comportării în timp a construcţiilor conform cărţii tehnice a
construcţiei şi contractului încheiat cu proprietarul;
e)sesizarea,
în termen de 24 de ore, a Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări
publice, urbanism şi amenajarea teritoriului, în cazul unor accidente
tehnice la construcţiile în exploatare.
Secţiunea 7:Obligaţii şi răspunderi în activitatea de cercetare
Art. 27
Unităţile care prestează activităţi de cercetare în construcţii au următoarele obligaţii principale:
a)efectuarea de cercetări teoretice şi experimentale preliminare, în vederea fundamentării reglementărilor tehnice în construcţii;
b)fundamentarea, elaborarea şi experimentarea de soluţii tehnice, produse şi procedee noi pentru construcţii;
c)verificarea
şi controlul noilor produse şi procedee la solicitarea producătorilor,
în vederea eliberării de agremente tehnice, conform dispoziţiilor
legale.
Secţiunea 8:Obligaţii şi răspunderi comune
Art. 28
Răspunderea
pentru realizarea şi menţinerea, pe întreaga durată de existenţă, a
unor construcţii de calitate corespunzătoare, precum şi pentru
îndeplinirea obligaţiilor stabilite prin procedurile şi regulamentele
elaborate potrivit prevederilor prezentei legi, revine factorilor care
participă la conceperea, realizarea, exploatarea şi postutilizarea
acestora.
Art. 29
Proiectantul,
specialistul verificator de proiecte atestat, fabricanţii şi furnizorii
de materiale şi produse pentru construcţii, executantul, responsabilul
tehnic cu execuţia atestat, dirigintele de specialitate, expertul tehnic
atestat răspund potrivit obligaţiilor ce le revin pentru viciile
ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de 10 ani de la
recepţia lucrării, precum şi după împlinirea acestui termen, pe toată
durata de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de
rezistenţă rezultate din nerespectarea normelor de proiectare şi de
execuţie în vigoare la data realizării ei.
Secţiunea 9:Obligaţiile şi răspunderile Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea teritoriului
Art. 30
Inspecţia
de stat în construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea
teritoriului din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării
Teritoriului şi inspecţiile judeţene şi a municipiului Bucureşti în
construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea teritoriului
subordonate acesteia, precum şi celelalte organisme similare cu
atribuţii stabilite prin dispoziţii legale răspund de exercitarea
controlului statului cu privire la aplicarea unitară a prevederilor
legale în domeniul calităţii construcţiilor, în toate etapele şi
componentele sistemului calităţii în construcţii, precum şi de
constatarea contravenţiilor, aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege
şi, după caz, de oprirea lucrărilor realizate necorespunzător.
Controlul
de stat al calităţii în construcţii pentru construcţiile din cadrul
obiectivelor cu caracter secret, stabilite prin ordine ale Ministerului
Apărării Naţionale, Ministerului de Interne şi Serviciului Român de
Informaţii, se realizează de către organele proprii abilitate în acest
scop.
Organizarea
şi funcţionarea Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări publice,
urbanism şi amenajarea teritoriului vor fi stabilite prin hotărâre a
Guvernului în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
legi.
CAPITOLUL IV:Sancţiuni
Art. 31
Constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 10 ani şi
interzicerea unor drepturi proiectarea, verificarea, expertizarea,
realizarea unei construcţii ori executarea de modificări a acesteia,
fără respectarea reglementărilor tehnice privind stabilitatea şi
rezistenţa, dacă acestea ar putea produce una sau mai multe dintre
următoarele consecinţe: pierderi de vieţi omeneşti, vătămare gravă a
integrităţii corporale ori a sănătăţii uneia sau mai multor persoane,
distrugerea totală sau parţială a construcţiei, distrugerea ori
degradarea unor instalaţii sau utilaje importante, ori alte consecinţe
deosebit de grave.
Fapta
prevăzută în alineatul precedent se pedepseşte cu închisoare de la 10 la
20 de ani şi interzicerea unor drepturi, în cazul în care a avut drept
urmare distrugerea totală sau parţială a construcţiei, moartea sau
vătămarea gravă a integrităţii corporale ori a sănătăţii uneia sau mai
multor persoane, distrugerea ori degradarea unor instalaţii sau utilaje
importante, ori alte consecinţe deosebit de grave.
Art. 32
Constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu
amendă continuarea lucrărilor de construcţii executate necorespunzător
şi oprite prin dispoziţii ale organelor de control, în toate cazurile în
care acestea le afectează rezistenţa şi stabilitatea.
Art. 33
Constituie
contravenţie la prevederile prezentei legi următoarele fapte, dacă nu
au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să
constituie infracţiuni şi se sancţionează cu amendă:
I.De la 1.000.000 lei la 6.000.000 lei:
a)executarea
de modificări la construcţie ori demolarea acesteia cu încălcarea
prevederilor referitoare la autorizarea şi executarea acesteia;
b)neexecutarea
obligaţiilor privind urmărirea comportării în timp a construcţiilor de
complexitate şi importanţă deosebită, referitoare la stabilitate şi
rezistenţă.
II.De la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei:
a)realizarea
de construcţii fără proiecte sau pe bază de proiecte neverificate de
specialişti atestaţi conform prevederilor legale;
b)neexecutarea
obligaţiilor privind urmărirea comportării în timp a construcţiilor, a
lucrărilor de întreţinere, de reparaţii şi de consolidări;
c)realizarea
de modificări, transformări, modernizări, consolidări care pot afecta
cerinţele, fără proiect verificat de specialişti atestaţi conform
prevederilor legale;
d)organizarea
necorespunzătoare şi neaplicarea sistemului de conducere şi de
asigurare a calităţii, inclusiv realizarea de construcţii fără
responsabili tehnici cu execuţia atestaţi corespunzător prevederilor
art. 14.
III.De la 500.000 lei la 3.000.000 lei:
a)elaborarea
de proiecte incomplete sau conţinând neconcordanţe între diferitele
secţiuni ale acestora, care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al construcţiilor corespunzător cerinţelor, precum şi însuşirea
acestora de către specialişti verificatori de proiecte atestaţi;
b)încălcarea prevederilor din reglementările tehnice referitoare la cerinţele construcţiei;
c)recepţionarea construcţiei cu încălcarea prevederilor legale;
d)necompletarea şi nepăstrarea cărţii tehnice a construcţiei conform prevederilor legale;
e)stabilirea,
în cadrul expertizei unor proiecte de execuţie sau lucrări de
construcţii, a unor soluţii care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al construcţiilor corespunzător cerinţelor;
f)neamenajarea terenurilor ocupate temporar pentru aducerea lor la starea iniţială, la terminarea lucrărilor de construcţii;
g)neasigurarea
verificării execuţiei lucrărilor de construcţii prin diriginţi de
specialitate sau agenţi economici de consultanţă specializaţi,
corespunzător prevederilor art. 21;
h)interzicerea
sau obstrucţionarea efectuării controlului calităţii în construcţii,
neprezentarea documentelor şi a actelor solicitate de persoanele cu
atribuţii de control, conform prevederilor legale.
IV.De la 200.000 lei la 800.000 lei:
a)neprecizarea
în proiect a categoriei de importanţă a construcţiei şi nestabilirea
fazelor determinante supuse controlului calităţii;
b)prevederea
în proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau pentru care nu
există agremente tehnice la lucrări la care trebuie să se asigure
nivelul de calitate corespunzător cerinţelor;
c)nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate şi a celorlalte clauze contractuale referitoare la cerinţe;
d)neexecutarea
obligaţiilor de întreţinere şi reparaţii care revin proprietarilor
potrivit legii şi care afectează nivelul de calitate corespunzător
cerinţelor;
e)neconvocarea
factorilor care trebuie să participe la verificarea lucrărilor ajunse
în faze determinante ale execuţiei şi neasigurarea condiţiilor de
verificare.
V.De la 100.000 lei la 200.000 lei:
a)lipsa
nemotivată de la verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante,
urmare convocării făcute de executant, precum şi convocarea
nejustificată, de către acesta, a factorilor interesaţi;
b)nesolicitarea
de către investitor sau executant a soluţiilor de remediere a
defectelor apărute în timpul execuţiei, referitoare la cerinţe;
c)neîndeplinirea obligaţiei proiectantului de a stabili soluţii pentru remedierea defectelor sesizate, referitoare la cerinţe;
d)neaplicarea
de către executant a soluţiilor stabilite de proiectant sau expert,
pentru rezolvarea neconformităţilor, defectelor sau neconcordanţelor
apărute în timpul execuţiei;
e)nesesizarea
Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări publice, urbanism şi
amenajarea teritoriului în cazul producerii unor accidente tehnice la
construcţiile în execuţie, precum şi la cele în exploatare;
f)neîndeplinirea, la termenul stabilit, a măsurilor cuprinse în actele de control.
Art. 34
Sancţiunile contravenţionale prevăzute la art. 33 se aplică persoanelor juridice şi fizice.
Art. 35
Constatarea
contravenţiilor prevăzute la art. 33 şi aplicarea sancţiunilor se fac
de către persoane cu atribuţii de control din cadrul Inspecţiei de stat
în construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea teritoriului,
iar în cazurile prevăzute la art. 30, de către persoanele împuternicite
de Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul de Interne şi Serviciul
Român de Informaţii.
Art. 36
Contravenţiilor prevăzute la art. 33 le sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
CAPITOLUL V:Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 37
Regulamentele
şi procedurile pentru clasificarea construcţiilor în categorii de
importanţă şi pentru componentele sistemului calităţii în construcţii
prevăzute la art. 9 se elaborează de Ministerul Lucrărilor Publice şi
Amenajării Teritoriului, cu consultarea organismelor cu atribuţii
stabilite prin dispoziţii legale, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 38
Regulamentele prevăzute la art. 37 se aprobă prin hotărâri ale Guvernului.
Procedurile
prevăzute la art. 37 şi normele pentru elaborarea şi aplicarea
componentelor sistemului calităţii în construcţii se aprobă prin ordin
al ministrului lucrărilor publice şi amenajării teritoriului.
Art. 39
Autorizaţia de construire pentru lucrările prevăzute la art. 3 lit. a), b), c), d) şi e) din Legea nr. 50/1991
se va elibera numai pentru proiecte verificate de specialişti
verificatori de proiecte atestaţi, cu excepţia prevăzută la art. 2 alin.
2 al prezentei legi.
Art. 40
(1)Cheltuielile
necesare pentru elaborarea reglementărilor tehnice şi pentru inspecţia
statului pentru controlul calităţii lucrărilor de construcţii se suportă
de către investitori sau proprietari prin virarea unei sume echivalente
cu o cotă de 0,70% din cheltuielile pentru lucrările prevăzute la art.
2. Calculul şi virarea sumelor respective se fac eşalonat, concomitent
cu plata lucrărilor. Fondurile respective se utilizează 30% pentru
elaborarea reglementărilor tehnice şi 70% pentru controlul statului.
(2)Întârzierile
la plată a cotelor de către investitor sau proprietar, prevăzute la
alin. 1, se penalizează cu 0,15% pe zi de întârziere, fără a se depăşi
suma datorată.
(3)Cheltuielile
necesare efectuării activităţii de atestare tehnico-profesională a
specialiştilor în construcţii se suportă de către partea interesată.
(4)Disponibilităţile la finele anului din veniturile extrabugetare se reportează în anul următor şi au aceeaşi destinaţie.
(5)Cheltuielile
necesare certificării calităţii produselor şi procedeelor, eliberării
de agremente tehnice pentru noile materiale, procedee şi echipamente,
autorizării şi acreditării laboratoarelor, verificării proiectelor şi
execuţiei lucrărilor de construcţii, conducerii şi asigurării calităţii,
verificărilor metrologice, recepţiei lucrărilor, urmăririi comportării
în exploatare şi intervenţii în timp şi postutilizării construcţiilor se
suportă de către factorii interesaţi.
Art. 41
Pe data intrării în vigoare a prevederilor prezentei legi se abrogă Legea nr. 8/1977
privind asigurarea durabilităţii, siguranţei în exploatare,
funcţionalităţii şi calităţii construcţiilor, Ordonanţa Guvernului nr. 2/1994 privind calitatea în construcţii, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
-****-
Această lege a fost
adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 27 decembrie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
p.PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
MARŢIAN DAN
Această lege a fost
adoptată de Senat în şedinţa din 29 decembrie 1994, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Publicată în Monitorul Oficial cu numărul 12 din data de 24 ianuarie 1995